fredag 30 november 2007

Fish and chips!

Dags för min andra bokade utflykt denna gången några öar runt Hong Islands. Start vid hotellet som förra gången transfer ner till kontoret där turisterna sorteras enligt lapparna på tröjorna olika färg. Denna gången gick vi ner till båten som stod parkerad på beachen nedanför.


Idag vart det den något mindre båten det går nog normalt långsamare, men idag var vi bara 6 turister, 1 guide coh 2 båtbesättning, så båten flöt fram fin fint på det turkosa vattnet.
Första stoppet var på öppet hav bredvid någon klippa där snorklade vi i ca 30min det var bra.

Vidare till huvudön Hong Island där vi hade ett längre stopp med lunch. Men först gick jag och guiden på jag en stig runt inte i lagunen för att söka en lauguan. Sand stigen var var öven en hyllning till de som var på ön när sunamin drabdade ön, det var interesant läsning på engelska.
Tillbaka på stranden utan kort på någon ödla så bestämde jag mig för att snrkla och bada, men hinner precis nå vattnet när guiden kommer ut rusande från djungeln. Han hade hittat en liten en . Hmm men den var 1,5 meter iallafall :-)

Pensionärer på tur i långtailbåt dom var många...

Väl nere på stranden var det en del snokling innan jag mötte en massa svenska pensonärer som var på dags utflykt. Dom matade de små fiskarna med chips och det fungerar bättre än bröd.Men jag hamnade iallafall bland dessa en stund coh dom tog lite kort på ming med min kamera.

På väg ut från den trånga viken båtkillen och guiden

Sen vidare in i en vik eller room som de kallar dessa trånga passager som dom verkar älska att köra turister in och ut från men igentligen inget specielt förutom att det är en trång passage.

Ytterliggare en fantastik ö men ingen bra snokling men riktigt bra bad med en brant strand.

Sista stoppet var ytterligare en finn havsvik med bra strand och finn snorkling. Nu testade jag min lilla dyr inköpta chipspåse 50bht (köptes på första ön).

Oj vad kul detta var vattnet kokade av fish och chips :-).

Simmade även ut en bit med påsen coh shipsen men då ville inte de inte hänga på, där lurade lite större fiskar som äter de små.

Sen bar det av hem mot Ao Nang igen.
Ännu en lyckad utflykt i paradiset.


Detta kort vissar att det finns moln på himlen ibland ovanför Ao Nang.
En riktigt bra namnsdag undrar om det nu snöar till jul om det är tö här nu?
/Anders "Nisse"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin utflykt jag är lite sugen på speedboat i januari. Här är det bara någon grad kallt och i morse kom det snö så det braskar väl till jul = kallt om allt ska stämma enligt bondepraktikan.Glögg och pepparkaor till förmiddagsfikat

Anonym sa...

Undrar om du får i dig nog med "kolhydrater". du ser så tunn ut på bilderna. Ser mysigt ut därborta!

Bara Lördagstidningen kvar nu så får man ta helg. Oddset på lulevinsten var över 1000 synd att man inte hade en hundring på det.

Tjaba/Sir T

Anonym sa...

Grattis på namnsdagen!
Ganska dyr fiskmat. Tuggar fiskarna på dig eller är det bara på röda badräkter med gula fläckar på som de biter i. Jag fick stora blåmärken när turister slängde i bröd i närheten av mig, fiskarna klarade inte av att urskilja mig från maten. Så min fråga är tuggar de på dig också?

Anders Nilsson sa...

Fiskarna tuggade inte på mig utan dom men jag är ju stor och vit med blå badbyxor :-)