torsdag 12 december 2013

Kultur besök i Tempel.

Idag var det dags för det kulturella.
Skulle ta en taxiresa hel vägen till Emerald Buddha och Grand Place men pga oroligheterna är visa gator avstängda. Så jag hamnade bara vid floden, först helt fel men klev in taxi igen och han fortsatte till en båt hållplats,
 Väl framme så hyrde jag mig en trevlig guide med mycket bra engelska.
Det kostade inte mer än inträdet, totalt 1000bht / 220kr
 Mycket intressant historik i detta gamla och viktiga tempel.
Många kort på förgylda torn m.m
 Här vacktar man de kungliga paveljongerna som vi i Sverige slottet.
Vandrade runt i ca 1,5 timme med guiden.
Sen gick jag vidare till Vat Phra Chetuphon, eller liggande Buddha tempel.
Även här skaffade jag mig en guide, men dennas engelska var mera slydrig.
Men förstog nog det mesta
Det är öven här många tempel på samma område.
Sen det valde jag att krossa floden för 3bht till templet Wat Arun.
Här fick man klättra upp de ca 70 höga trappstegen för att sedan kunna njuta av utsikten.
Men sen skulle man ju ner igen och det var brant som tusan.

 Sen båten/färjan åter över floden och byte till båtbussen mot byte vidare till skytrain.
Sen en liten promenad från MKB till hotellet.
(sticker upp mitt i bilden)
/Anders

3 kommentarer:

Anna sa...

Det. Ser extremt brant ut. Tur du inte är höjdrädd :-)

Karin sa...

Nu har du det väsentligaste av kulturen, passa på och ta en tur på kalsongerna,kanalerna, och kanske kinatown

Anonym sa...

Hejba!nu får du sluta roa dig å komma hem å arbeta. mjölken är slut. vi hade +8 i förrgår nästan lika varmt som hos dig. annars en bra dag i dag endast kyl/frysen som gick sönder denna dag. minst 5000 får man hunka upp då en ny ska hämtas imorn.
tjenahej
/ Tomas